Cookie-Benutzereinstellungen
EinstellungenZustimmen
Abfall hat Zukunft
010 415 17 75

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) concludeert dat de Participatiewet nauwelijks heeft geleid tot extra banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gemeenten ervaren te weinig prikkels om ermee aan de slag te gaan, de wet is te complex en werkgevers hebben te weinig werkplekken voor deze mensen. Toch is het mogelijk om de Participatiewet tot een succes te maken. A&M Recycling laat zien hoe de Participatiewet wél werkt.

De Participatiewet bestaat sinds 2015 en is ervoor bedoeld om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Zo wordt het aantal uitkeringen minder, en worden mensen gemotiveerd om te werken aan wat ze wél kunnen, zo is de bedoeling. De uitvoering van de wet is in handen van gemeenten. Zij hebben de taak deze mensen aan het werk te helpen. Dat kan door werkgevers te stimuleren deze doelgroep een ‘beschutte’ werkplek te bieden of met loonkostensubsidie. Na vijf jaar blijkt de wet nog niet bewezen effectief.

Vier manieren om van de Participatiewet wel een succes te maken.

1. Zie de voordelen van de participatiewet

Ten eerste, je moet de voordelen ervan inzien. En nee, het is niet goedkoper dan reguliere banen. Ook niet duurder, maar zeker niet goedkoper. Je moet tijd en energie investeren in de begeleiding van deze mensen op de werkvloer. Je moet ook geen haast hebben met een project, want de klusjes die je door deze doelgroep laat uitvoeren, kosten meer tijd dan je denkt.

Maar aan de andere kant levert de wet ook veel kansen en voordelen op. Zo lever je een wezenlijke bijdrage aan de maatschappij. Maatschappelijk verantwoord ondernemen noemen we dat. Zo werk je meteen aan het sociaal maatschappelijke karakter van je organisatie. Dat wordt steeds belangrijker. Zeker overheden, maar ook grote corporates werken het liefst met duurzame bedrijven die kunnen meewerken aan het behalen van de doelstellingen op het gebied van Social Return on Investment (SROI). Wanneer je handig wordt in het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kun je tenders winnen.




Bleiben Sie über unseren Newsletter auf dem Laufenden